23 Januari 2010

APA DAH JADI DENGAN ANAK-ANAK ZAMAN SEKARANG INI?

Ibu 'terbang' dari Sarawak terkilan dihalau anak
TUMI di Seri Kembangan, Serdang semalam.


SERDANG - Hajat seorang ibu tua, Tumi Wongsorujo mahu melawat anaknya bagi melepaskan rasa rindu setelah berpisah selama tiga tahun bukan sahaja tidak tercapai, malah hatinya hancur apabila dihalau anaknya itu.
Tumi, 52, yang datang dari Kuching, Sarawak dikatakan sanggup meminjam wang daripada sanak saudara untuk membeli tiket kapal terbang ke Kuala Lumpur pada Selasa lalu dan mencari anaknya itu walaupun tanpa alamat lengkap.
Usaha nekad Tumi mencari anaknya itu yang dikatakan tinggal di Serdang akhirnya membuahkan hasil apabila dapat menemui rumah anaknya malam kelmarin selepas dibantu oleh orang awam dan polis.
Namun apabila sampai di rumah anaknya, dia bagai terkedu apabila anak sendiri tidak mengaku dirinya ibu dan lebih pedih Tumi diherdik dan dihalau oleh anak perempuannya yang tinggal bersama suami barunya.

Komen Kaunselor
Apabila saya membaca kisah ibu diatas, air mata saya menitis tanpa saya sedar. Teringat saya kepada mak saya di kampung. Selama ini kita hanya melihat atau menonton tv sahaja kisah seorang anak yang sudah hidup mewah atau sudah berkahwin dengan anak orang kaya malu nak mengaku ibunya. Seperti cerita dalam filem sitanggang atau cerita sibelalang siri sitanggang yang malu mengaku itu ibunya apabila sudah berkahwin dengan anak raja atau orang kaya. 

Tetapi sekarang, cerita di atas benar-benar sudah berlaku di dalam negara kita dalam dunia realiti sebenarnya.  Persoalannya dimana silapnya? Sanggup seorang anak yang dikasihi tidak mengaku itu ibunya. Disini saya tidak mahu membuat andaian dan sebagainya. Seribu alasan dan persoalan yang ada di pemikiran anaknya. 

Walau bagaimanapun kita sebagai anak seharusnya dan semestinya harus ingat bahawa kita juga mempunyai anak-anak yang sedang membesar dan kita semakin tua. Apa perasaan kita sekiranya begitu balasannya kita terima daripada anak-anak kita setelah kita tua nanti.