21 Januari 2010

GAGAL KAWAL MARAH DAN CARA-CARA MENANGANI PERASAAN MARAH



KUALA LUMPUR: Tindakan pemilik kedai menyimbah air panas menggelegak ke badan pelanggan seperti dilaporkan Harian Metro semalam, adalah tanda individu terbabit gagal mengawal perasaan marah sehingga sanggup melakukan perbuatan sekejam itu.

Ketua Jabatan dan Pakar Psikiatri Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Dr Mohamad Hussain Habil, berkata sesetengah individu mengalami masalah ‘impulse control disorder’ mengakibatkan mereka mudah berang, tertekan dan tercabar sehingga terdorong mencederakan orang lain.

“Masalah psikologi ini berlaku disebabkan faktor antaranya tekanan tempat kerja, persekitaran atau disebabkan pekerjaan itu sendiri sehingga individu terbabit tidak mampu mengawal perasaan marah dan melakukan tindakan di luar kawalan.


“Ia juga mungkin disebabkan konflik masa silam yang pernah dialami individu berkenaan sehingga terdorong bertindak agresif terhadap orang lain,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

petikan daripada Harian Metro 19 Jan 2010


CARA-CARA MENANGANI PERASAAN MARAH
Berikut ini adalah beberapa kiat yang mungkin dapat dilakukan untuk menahan marah, iaitu:
1. Mawas diri, misalnya dengan mencatat tingkah laku ketika marah. Apakah   kita suka bicara seenaknya, menyakiti hati orang, melempar barang dll. Dari tindakan itu kita perbaiki diri dengan jalan mengurangi kebiasaan jelek itu saat marah.
2. Pengukuhan diri, pada teknik ini kita justru mencatat tindakan positif kita, untuk sikap yang manis kita harus memberi hadiah pada diri kita sendiri. Misalnya dengan memuji diri sendiri saat berhasil meredam marah. Caranya, tentu saja dengan mengucapkan pujian-pujian kepada Allah yang menganugerahi sikap manis itu.
 3. Hindari penyebab marah. Tujuannya agar dapay mengendalikan marah secara langsung dari sumbernya contohnya; naik angkutan berdesak-desakan. Agar kita tidak marah jangan naik angkutan pada jam-jam itu.
4. Berfikir realistis dalam situasi marah. Artinya, meski marah, kita usahakan berfikir dan melihat dengan kepala dingin, tidak gegabah dan tidak berlaku subjektif, misalnya; kamu-kamu punya rasa kesal pada ibu kalian, tapi, ibu kalian baru pulang kerja dan masih lelah, masa sih tega-teganya kita marah sama beliau.
5. Rileks ketika hendak marah, tujuannya agar syaraf-syaraf yang tadinya tegang jadi mengendur. Teknik ini juga dianjurkan oleh Rasulullah saw; “Ketika kita marah ambilah posisi duduk, bila masih marah berbaringlah, bila masih marah juga, berwudhulah.” Tujuannya? Tentu agar jiwa kita tenang.
petikan daripada