29 Disember 2009

KETEKUNAN GURU, PELAJAR RAMUAN KEJAYAAN


RAUB 25 Dis. – Ketekunan dan memberi tumpuan ketika guru mengajar merupakan antara ramuan kejayaan pelajar Sekolah Menengah Sains (SMS) Tengku Abdullah di sini untuk muncul sekolah terbaik peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2009 di negeri Pahang yang diumumkan semalam.

SMS Tengku Abdullah mengekalkan rekod terbaiknya apabila 108 daripada 125 calonnya atau 86.4 peratus memperoleh semua A dalam peperiksaan itu.

Pencapaian 100 peratus dapat dilihat apabila semua calon mencatatkan Gred Purata Sekolah (GPS) sebanyak 1.02 pada tahun ini berbanding 1.05 pada tahun lalu.

Kesemua pelajar 8A yang ditemui mengakui kesungguhan guru banyak membantu kejayaan mereka memperoleh semua A dalam mata pelajaran yang diambil.

Seorang calon cemerlang, Nurafiqah Syahirah Paisal, 15, yang mendapat 8A dalam peperiksaan itu bersyukur dengan kejayaan tersebut setelah berpenat lelah tanpa mengira masa mengulangkaji pelajaran.

Anak sulung kepada pasangan guru itu menghargai sumbangan tenaga pengajar dan ibu bapa yang sentiasa mendoakan kejayaan cemerlang dalam peperiksaan tersebut.

‘‘Saya sentiasa memberi tumpuan semasa guru mengajar sambil sering bertanya jika tidak memahami apa yang diajar,’’ katanya yang bercita-cita menjadi doktor.

Rakannya, Mohd. Zafir Musa, 15, menyifatkan kejayaan memperoleh 8A sebagai hadiah kepada guru dan ibu bapa yang banyak memberi sokongan.

Anak seorang kerani yang bercita-cita menjadi jurutera itu berharap kejayaan tersebut menjadi penyuntik semangat kepada adik-adiknya untuk mencatat kejayaan lebih hebat lagi.

Bagaimanapun, tegasnya, kejayaan seseorang itu banyak bergantung kepada tahap disiplin kerana tanpa elemen tersebut, ia akan menimbulkan masalah kepada guru sekali gus menjejaskan tumpuan kepada pelajaran.

Seorang lagi pelajar yang mendapat 8A, Mohd. Izuan Ghazali, 15, membuktikan anak peneroka juga boleh mencapai kejayaan cemerlang jika berusaha bersungguh-sungguh.

Pada masa sama, tegasnya, dia tidak pernah melupakan tanggungjawab untuk bersolat dan membaca al-Quran setiap hari.

‘‘Saya membahagikan masa untuk mengulang kaji pelajaran, beriadah dan beribadat,” katanya yang berasal dari Felda Koyan 3 di sini.

Bagi anak kakitangan Institut Aminuddin Baki, Genting Highlands, Mohd. Asyraf Ahmad, 15, rahsia kejayaannya mendapat 8A ialah mengamalkan belajar secara berkumpulan sambil menyiapkan semua latihan yang diberikan guru di rumah.

Katanya, kejayaan tidak akan dinikmati jika seseorang pelajar itu malas mengulang kaji pelajaran.

Rakannya, Nadira Nasuha, 15, dari Taman Amalina Perdana dan Adibah Abd. Kadir, 15, dari Kampung Kuala Keloi di sini yang juga mendapat 8A berkata, kesungguhan guru mereka mengajar merupakan antara faktor kejayaan sekolah itu.

‘‘Guru kami sering mengadakan kelas tambahan walaupun pada waktu malam semata-mata untuk memastikan kejayaan pelajar dalam PMR 2009,’’ katanya.

Bagi Nicole Low Wei Xin, 15, pula kejayaannya memperoleh 7A sangat membanggakannya dan keluarga.

‘‘Saya tidak kekok untuk belajar bersama-sama sebahagian besar pelajar dan guru Melayu yang mengajar tanpa pilih kasih,” ujarnya.

Utusan Malaysia Online: 26 Disember 2009